מה, עוד ביטוח בריאות?
עצור שניה! אל תתרגש מ- "מבצע בזמן מוגבל", או "בסוף החודש יש עליית מחירים". לרובנו יש מושג קלוש (או כלל לא), בתחום ביטוחי הבריאות. הנושא שותף באותו מתחם תאים אפורים לצד הפנסיה, ביטוח החיים, המשכנתא ועוד תחומים המאכלסים מקום של כבוד בקטגוריית ה"אני חייב להגיע לזה מתישהו…".
אנחנו לא מגיעים לזה. וסיכוי גבוה שגם לא נגיע בעתיד הקרוב. (בתחום הבריאות – נקווה שגם לא נצטרך להגיע לזה) זה מובן וברור. אנחנו עסוקים ומוטרדים בנושאים רבים בתחום עבודתנו, במשפחתנו ובעתידנו. אנחנו גם משלמים ונמשיך לשלם על זה הרבה כסף. גם זה ברור. אבל שני דברים מטרידים נוספים: האחד, אנחנו נמשיך לקנות עוד כיסויים וביטוחים, והשני, לא יהיה לנו מושג מה יש לנו ואיך לנצל את זה.
אז כדי לנסות ולחסוך חלק מהמצב המורכב המתואר מעלה, חשוב שנשים לב לכמה כללים מנחים כבר בשלב הרכישה. הם אינם דורשים הבנה מעמיקה בתחום ביטוחי הבריאות, אלא ערנות ותשומת לב:
כלל ראשון: אין מוכר אובייקטיבי
מי שמוכר רוצה להרוויח. ואם אפשר – כמה שיותר. נכון, הוא יכול להיות מקצוען ואדם ישר. אך זה לא סותר את ראשית הדברים – הוא עדיין רוצה להרוויח. בבחירה בין המוצר המקיף ביותר למוצר המתאים ביותר עובר קו גבול דק מאוד. המצב בו הלקוח מקבל מוצר מקיף וכולל מחד, אך יקר ולאו דווקא נחוץ מאידך – שווה הרבה מאוד כסף.
אז מה לעשות עם הנתון הזה? ראשית, להכיר אותו. ולכן לקחת את המידע אותו אתה מקבל מהמוכר (במקרה זה, סוכן הביטוח) ברצינות אך בהסתייגות מובנית.
שנית, לחפש גורם ייעוץ אובייקטיבי ובלתי תלוי שאינו מוכר לכם דבר. קיימים יועצים כאלו באופן מוסדר בתחום הפנסיוני, ובתחומים נוספים (בריאות, משכנתא וכו'). חשוב מאוד לשים לב שהגורם המייעץ אינו "סוכן" בתחפושת. הכלל הוא – מי משלם לגורם שמייעץ? האם אני משלם לו ישירות או בעל המוצר אותו הוא מייעץ לי לרכוש.
כלל שני: לא רוכשים לפני שקוראים. לפחות קצת.
לא מתפתים לרכישה בשיחת טלפון. שום "מבצע מוגבל בזמן", "שירות חדש שעומד להסתיים" לא שווים את החיפזון. ולו מהסיבה שהניסיון מראה שאתם תמשיכו לשלם למוצר שנים רבות בלי להבין למה עשיתם זאת מלכתחילה. "ההנחות" וה"מבצעים מיוחדים" נגמרים, והלקוח ממשיך לשלם על השירות מחיר מלא לאור שנים.
לכן לפני פגישה או שיחת מכירה יש להתגבר על הקושי ולקרוא מעט באינטרנט על התחום אותו אתה עומד לרכוש. בין אם זה ביטוח סיעודי, ביטוח בריאות, ביטוח תאונות אישיות וכו'. רק תעשו לעצמכם טובה, מידע אובייקטיבי לא לחפש באתרי חברות וסוכנויות הביטוח. חפשו מאמרים, כתבות חדשותיות וכיוב'.
כלל שלישי: לא מחפשים סוכן בדפי זהב.
ישנה בדיחה (שיש אומרים שהגיע במקור מתחום עריכת הדין) ש-"95% מסוכני הביטוח מוציאים שם רע לכל השאר…". זה לא מדויק. לכן, חפשו אצל חבריכם המלצה לסוכן או סוכנות. למרות ההבנה (עכשיו) שהם בעלי אינטרס, לפחות תקבלו חוות דעת וניסיון בנוגע לשירות טוב.
כלל רביעי: משווים עלויות.
כן, בדיוק כמו רכישת חופשה או מוצר חשמלי. מוצרי הביטוח הם מוצר מדף. ישנם תחומים זהים לחלוטין ותחומים הנבדלים בניואנסים שונים. כל סוכן יכול למכור את מוצרי המדף בהנחות שונות ובמחירים שונים ממחיר הבסיס. לכן, בקרב אותם סוכנים עליהם קיבלתם המלצה בתחום השירות, בצעו סקר שוק ובדיקה. והכי חשוב, לא לחשוש מ"חתונה קתולית". הסוכן הוא שליח חברת הביטוח, ובכל מקרה של אי שביעות רצון מהשירות, ניתן לעבור עם הפוליסה לסוכן אחר.
לסיכום:
על ביטוח הבריאות שלכם תמשיכו לשלם עוד שנים רבות. הניסיון מראה שבסבירות גבוהה מאוד תוסיפו עליו עוד ביטוחים וכיסויים ובסבירות נמוכה תוותרו על חלקם (שילוב של הפחד הטבעי מ"מה יקרה אם…" ובין התחושה של "לא חבל על כל מה ששילמתי עד עכשיו?").
לכן התגברות על הרתיעה הראשונית ועמידה על הכללים המופיעים מעלה בשלב הרכישה, תחסוך לכם כסף רב לאורך השנים הבאות.